Fartyget
(Fartyget hette Tjust, II indikerar att det var 2:a fartyget med det namnet)
Byggdes av Göteborgs mekaniska verkstad och sjösattes 1871. Levererades till Ångbåtsbolaget Norra Öland och döptes till ”Norra Öland” vid sjösättningen. Fartyget hade en ångmaskin som gav 120 hk och kostade drygt 68000 Rdr att bygga.
Längd: 31,76 m
Bredd: 5,94 m
Djup: —
Fartygets namn och redare:
1871-1873 Norra Öland – Ångbåtsbolaget Norra Öland
1873-1873 Baltic – Frisk & Wiprecht, Riga
1873-1874 Tjust – Tjust Ångfartygs AB
1874-1898 Tjust – Tjust Nya Ångfartygs AB
1898- Medevi –
1898- Alfa –
1905-1907 Alfa? – Rederi AB Orion, Oskarshamn
Anlöpte:
Som Norra Öland
Gick i trafik mellan Stockholm och Alvedsjöbodar från 1871 till 1872
- Stockholm
- Valdemarsvik
- Västervik
- Figeholm
- Oskarshamn
- Borgholm
- Sandvik
- Alvedsjöbodar
Som Tjust (1873-1898)
Gick i trafik mellan Stockholm och Västervik från 1873 till 1898
- Stockholm
- Norrköping (1875- vissa resor)
- Västervik
- Lerboholm
- Verkebäck
- Gunnebo (Hofgårdens lastageplats)
- Gamleby (1874-)
- Valdemarsvik
- Gryts brygga
- Oxelösund
- Södertälje
Som Alfa? (1905-07)
Gick i trafik mellan Figeholm och Kalmar från 1905-1907
- Figeholm
- Byxelkrok
- Oskarshamn
- Borghamn
- Kalmar
- Grankullavik
- Byxelkrok
Övrigt:
Referenser:
Kusttrafiken kring Oskarshamn och i Norra Kalmarsund, Arne Sundström, Länspumpen 1998 nr 3
Västerviks kustångare – Gamleby och Tjust med flera, Arne Sundström, Länspumpen 1998 nr 3
www.skargardsbatar.se
bygdeband.se